Sok vállalatvezető nem tudja milyen, vagy milyennek kéne lennie egy valóban működő, vállalatfejlesztési folyamatnak, tanácsadóval.
Ezért a helyzetért a tanácsadói szakmai is nagy részben felelős. Rengeteg rémtörténet kering, amihez további hiedelmek társulnak.
Ez szépen megmutatkozik a DTO-hoz futtatott marketingkampányom, hirdetéseihez érkező kommentekben is.
Például:
Sokak fejében valami hasonló az elképzelés, ha tanácsadóhoz fordulnak. De ismétlem, ezért a szakma is sokat tett.
Nem tudom most felidézni a beszélgetés forrását, ahol Balogh Petya (igen a Cápák Közöttben szereplő Petya) mesélte, hogy annak idején a saját cégükben egy nagynevű tanácsadói irodát bízták meg azzal, hogy segítség őket a cégük fejlesztésében.
Megtörtént a felmérés, majd fél év (!) után megkapták a kiértékelést, illetve a fejlesztéshez az irányokat. De addigra már teljesen máshol tartottak, így az egész ment a fiókba, de cserébe legalább rengetegbe is került.
Az a tapasztalatom, hogy a gyakorlatban az működik igazán, ami személyre van szabva és a megvalósításban támogatva van.
Megosztom, hogy én hogyan csinálom:
A cégműködés fejlesztési folyamatban alapvetően 3 fokozatot szoktunk alkalmazni
1. Te vagy a csomópont, rajtad keresztül megy minden
– ez akkor működik, ha van kedved hozzá, időd, energiád, képes vagy fejlődni a rendszerépítésben, menedzselésben és emberek vezetésében
– nem működik, ha nem tudod átvinni a munkatársaidon a változásokat
2. adott területen, témában, a döntéseken kívül mindent elintézek helyetted, ott sem kell lenned, tájékoztatlak, kérdezlek, javaslatot adok, de te döntesz
– a fejlesztésre fordított irányítási idő 5-10 %-ban kell csak részt venned
3. mindent elintézek helyetted – például
– egy részleg teljes működését úgy alakítom ki ahogy magamnak csinálnám (raktár, beszerzés, pénzügy, HR, vagy cég szintű kontroll …)
– számodra megbízható felelőssel közösen végezzük el a változtatásokat
A tanácsadás velem arról szól, hogy az egyes funkcionális területeken, projektekben mit kell csinálni. Ez a fejlesztési stratégia, adott felelősére vonatkozó, egy fő lépésének, feladat szintű lebontása.
Szüksége esetén ki lehet egészíteni azzal, hogy mi a legjobb módszer, de utána el lehet menni dolgozni.
Akivel beszélek, az utána 1-2 hétig tud önállóan dolgozni. Mindent megkap, amivel csak számolni lehet előre.
A következő alkalommal átnézzük mit csinált, mivel haladt, miben akadt el, mivel készült el.
Ezt addig csináljuk, amíg be nem fejezte azt, amit elindítottunk.
Egy alkalom, egy emberrel 30 perc-2 óra között van, attól függően, mennyi előkészítést / utólagos kontrollt igényel.
Ha ez a fő lépés kész, akkor megyünk tovább, a fejlesztési stratégia következő fő lépésére.
A résztvevő felelősöknek, a meglévő munkájuk mellett ez bőven elég.
Egy-egy alkalom is megterhelő számukra, hiszen a fejlesztés során nem rutin tevékenységeket végeznek.
Ezt az érti igazán, aki fejlesztésben eltölt velem 1 órát. Ez nem egy locsi-fecsi megbeszélés, amivel nem jutunk semmire, hanem nagyon tömény információcsere, ami a szokásosnál jóval nagyobb koncentrációt igényel.
Ez miatt nem lehet sem gyakrabban, sem egyszerre több időt tölteni valakivel.
Ez abban is segít, hogy 2-3 alkalom után pontosan lehessen látni, hogy kire, mennyire lehet számítani. Sokszor derül ki, hogy van a nagy duma, utána nulla cselekvés és magyarázkodás. Ezeknek tőlem következményei lesznek.
Tanácsadói oldalról ez nagyon hatékony, mivel a fejlesztési stratégia fő és feladat szintű lépéseinek jó tervezésével és megfelelő munkaszervezéssel, több területen tudunk párhuzamosan haladni.
Ez azt jelenti, hogy annyi területen, projekttel, részleggel, problémával tudunk párhuzamosan foglalkozni és haladni, amennyi erőforrást szán rá a cég vezetője.
Így egyszerre haladhatunk a marketing, értékesítés, pénzügy, HR, gyártás, beszerzés, raktározás, különböző műszaki kivitelezési területek, ügyfélszolgálat, háttérrendszereinek optimalizálásával, egymással történő összehangolásával.
Továbbá lehetnek olyan átfogó projektek, amelyek nem egy adott funkcionális részhez tartozik, hanem cégvezetői szintű, vagy valamilyen szempontból az egész cég működésére ható, pl. árazás, szabályozások, általános betanítási tudnivalók, stb.
Ezek alapján betekintést kaphattál arról, hogyan is történik nálam egy fejlesztési folyamat. Ha készen állsz rá és szeretnéd felgyorsítani a céged fejlesztését velem, akkor rád és cégedre szabva, hasonlóra számíthatsz.