Nagyon eltérően gondolkodnak a cégvezetők és a középvezetők, a középvezetők szerepéről és feladatairól.
Ez miatt keletkeznek azok a működési problémák, amelyek a részlegek nem megfelelő belső működéséből és a többi részleggel történő nem megfelelő együttműködésből fakadnak.
Ez együtt jár az alacsony teljesítménnyel, a leromlott hatékonysággal, emberi konfliktusokkal, vevői elégedetlenséggel, károk okozásával, széthúzással.
Ez olyan belső küzdelemhez vezet, ami miatt a cég az elfogadhatónál jobban el van foglalva a saját gondjaival.
Ami miatt nem jut kellő energia a
- termelésre
- fejlesztésekre
- vevőkre
- piaci változások követésére
- a kínálkozó lehetőségek kiaknázására.
Egy konkrét terület középvezetőjének lenni, sok szempontból egyértelmű.
Még akkor is, ha nincs precíz munkaköri leírás ehhez.
Mit lehet tudni biztosan?
- Azt lehet tudni, hogy az adott területnek mi a cégen belüli szerepe, jelentősége.
- Azt is, hogy fő vonalakban milyen eredményt kell az adott részlegnek, csoportnak előállítani.
- Nagyjából az is adott, milyen ingatlan területek, gépek, berendezések, gépek, anyagok, egyéb erőforrások és emberek tartoznak a területhez.
- Az is egyértelmű, hogy vannak alapvető folyamatok, projektek, amelyeknek haladniuk kell, feladatok amelyeket el kell végezni.
- Vannak kapcsolattartási pontok a csoporton kívül. Cégen belüli további együttműködők, cégen kívüli, a részleg működéséhez szervesen kapcsolódó partnerek, hatóságok, stb.
Ami nem egyértelmű, azzal is lehet kezdeni valamit!
Ha egy konkrét terület lelkiismeretes középvezetőjeként végiggondoljuk azt, hogy mi tartozik a területhez, akkor az is kiderül, hogy mi nem.
A most még egybemosódó határokat pedig egyeztetni lehet az érintett részleg vezetőivel, felelőseivel.
Végső esetben, ki lehet kérni a cégvezető álláspontját.
Mi az, ami nem egyértelmű a középvezető szemszögéből?
- ami nincs kimondva, nincs leírva
- azok a korábbi megszokástól eltérő változások, amelyek nincsenek kezelve, aktuális állapotban tartva
- azok a számszerű elvárások, keretek, amelyeket a cégvezető támaszt a területtel kapcsolatban
- a minőségi elvárások egyértelműsítése, számszerűsítése, a nem számszerűsíthető szempontok pontosabb megértése, finomhangolása
Mit tudna tenni egy középvezető annak érdekében, hogy jobban betöltse a szerepét?
Először is, teljes felelősséget kellene vállalnia a részleg felett.
Mindenért, amiről tehet a részleggel, annak működésével, eredményeivel kapcsolatban.
Ehhez
- Tisztázza a részleg, felelősségi terület, határait, mindenféle vonatkozásban.
- Értse meg a cégvezető elvárásait, állapodjon meg vele abban, hogy mit vállal és mit nem lehet / tud / akar teljesíteni.
- Biztosítsa a terület megfelelő működéséhez és eredmények eléréséhez szükséges feltételeket.
- Egyeztessen minden kapcsolódó részleg vezetőjével, felelősével az együttműködés feltételeiről.
- Folyamatosan dolgozzon a hatékonyság javításán.
- Folyamatosan fejlessze saját rendszer építési, menedzselési és vezetői készségeit.
Mit tudna tenni egy cégvezető annak érdekében, hogy könnyítse a középvezetők munkáját?
- elvárások – meghúzná azt a színvonalat, amit el kellene érni és fent kellene tartani
- értené, hogy melyik középvezető milyen állapotban van ahhoz képest, hogy milyen szerepben van
- aki alkalmatlan, vagy károk előidézését teszi lehetővé az leváltja
- aki alkalmas, de még nincs megfelelő szinten annak támogatja a fejlesztését, fejlődését
- támogatná a középvezetőt a részleg működési rendszerének kialakításában, továbbfejlesztésében
- támogatná a középvezetőt abban, hogy a megfelelő személyi állomány legyen a csoportjában
- elősegítené a különböző területek összehangolását, eldöntené a határvitákat, elősegítené a részlegek közötti gördülékeny együttműködést
Ha szeretnéd tudni, hogy milyen ettől részletesebb lépéseket tudnátok tenni a cégvezetői és középvezetői együttműködés javításának érdekében, akkor ismerd meg a legfontosabb szempontokat, amelyekről egyeztetnetek kell.