Azok a cégek, amelyek nem tudnak elegendő nyereséget termelni, azok nem is tudnak növekedni. A meglévő erőforrások jobb kihasználása segít abban, hogy több nyereség keletkezzen. Ahol elegendő nyereség termelődik, ott lehetőség van a folyamatos fejlesztésre, amely a piacon maradás és a versenyképesség alapkövetelménye.

[vc_row][vc_column]

Miért csökken a nyereség, a növekvő eladási adatok ellenére?

Növekedésben veszteség? Hogy lehet ez?

Szinte minden vállalkozót foglalkoztat valamilyen mértékben a hatékonyság javításának gondolata, de kevesek tudnak benne hatásos lépéseket tenni

Mik a legjellemzőbb hatékonysági problémák?
Mik ezeknek az okai?
Mit rontanak el, az ösztönösen dolgozó cégvezetők, a hatékonyságnöveléssel kapcsolatban?
Miért romlik a hatékonyság, a cég növekedésével párhuzamosan, és keres egyre kevesebb pénzt, ahelyett, hogy a növekedéssel javulna a hatékonyság, és egyre több pénzt keresne?
Hogyan fordul át, a korábban nyereséges működés, szinte észrevétlenül veszteségessé?

Nem megfelelő kontroll mellett, csak hónapok múlva veszik észre, hogy már régóta veszteséget termelnek.
[/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column]
Mi viszi el indokolatlanul a pénzt?

Legjellemzőbb hatékonysági problémák

  • drága a termék előállítása, az egész cégműködés, az eredményekhez képest
  • nem megfelelő az erőforrások használata, kihasználtsága, nem a cég céljaira használják őket, gyorsabban elromlanak az eszközök, több anyag fogy, a hibák javítása pénzbe kerül még ha nem is számolják ki
  • több fogy a felhasznált dolgokból mint kellene, ez többlet költséget okoz a vállalkozás számára, ami viszi a nyereséget
  • a dolgozók alig állítanak elő több eredményt, mint amennyi a saját költségüket fedezi (bér, járulékok, eszközök használata, stb.)
  • hibák miatt többször kell elvégezni ugyanazokat a folyamatokat, így azok előállítása többszörösébe kerül
  • az új dolgozók sok idő elteltével tudnak önállóan, kevés hibával dolgozni, úgy hogy közben elegendő legyen az előállított eredmény mértéke
  • hibák és késések miatt, a vevők számára valamilyen engedményeket kell tenni és vagy csökken a bevétel és ezáltal a nyereség, vagy be kell vállalni valamilyen soron kívül jelentkező költséget, szállítást, egyebet. Ez tovább rontja az eladás nyereség tartalmát.

Vagy az árrés alacsony, vagy a volumen kicsi, vagy a termelés és kiszolgálás drága.
[/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column]
Többszörös veszteség

Ritkán tudatosul, hogy a hibák mennyibe kerülnek végül

Azzal nem nagyon szoktak számolni, hogy egy elrontott termék, egy veszteségesen teljesített rendelés mennyi árbevétel nyereségét emészti fel.
A legtöbb vállalkozás alacsony árréssel dolgozik. Nem számolnak a működési és járulékos költségekkel. Főleg ha ezek nem kapcsolhatók össze direkt módon a szolgáltatással. Ilyenek például azok az általános költségek amelyek az adminisztrációhoz, vezetéshez, közös létesítmények és eszközök használatához kapcsolódnak.

[/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column]
Kevesebb emberrel hatékonyabb volt

Miért hatékonyabb egy kisebb cég egy nagyobbnál?

Amikor Ön még egyedül volt, vagy kevesebben dolgoztak a cégben mint most, addig mindenki tudta mi a dolga, és azt elfogadható szinten el is tudta végezni.


A növekedéssel újabb embereket vettek fel, akik

  • rövid távon: tovább terhelték a meglévő személyi állományt, hiszen valakinek be kellett tanítani, foglalkozni kellett az újakkal, miközben azért vették föl őket mert szükség volt újabb dolgos kezekre
  • hosszabb távon: mivel nincsenek megfelelő módon betanítva, ezért egyedi módon végzik a munkájukat, nem lehet helyettesíteni őket. Lehet, hogy megszokások alapján végzik a feladataikat, az is lehet, hogy nem jó eredménnyel.

Így ahelyett hogy összességében és a ráfordításra vetítve, egyre több pénzt keresett volna a cég, egyre alacsonyabb lett az egy főre eső nyereség. A meglévő jó teljesítő dolgozók eredményét, az újak átmenetileg vagy/és tartósan lerontják.


A növekedés során azt várjuk, hogy hatékonyabb legyen a működés.

Ez helyett azonban egyre jobban csökken a hatékonyság. Akár olyan mértékig, hogy a nyereség egy ponton túl átfordul veszteségbe.

Ezt az átfordulást, sokszor jóval később veszik észre, mint ahogy megtörténik. Azért mert nem figyelik megfelelő módon a ráfordításokat és eredményeket.

A kontroll során, nem csak a ráfordítást és nem csak az eredményt, hanem azok viszonyának változását is követni kell.
[/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column]
Fokozott veszély

Ezekre mindenképpen figyeljen!

Vannak olyan helyzetek, amikor fokozottan veszélyes a hatékonyság romlása

  • ahol nincs elég nagy árrés és kevés többletköltség elviheti a nyereséget
  • ahol nincsenek standard betanítási folyamatok és elvárások, ott mindenki máshogyan csinálja a feladatokat, így nagy eltérések lehetnek két ember teljesítménye közt
  • ahol a vevők könnyen váltanak beszállítót, alvállalkozót, ezért azok kiszolgáltatott helyzetükben erőn felül kezelik a menet közben felmerülő problémákat, hibákat

Megoldás
A hatékonyság növeléséhez változtatásra van szükség.
A meglévő, nem megfelelő eredményt hozó szokásokat, át kell alakítani.

[/vc_column][/vc_row]