KPI használata a gyakorlatban

KPI Kulcs teljesítménymutatók.

A főbb KPI-ok megadják, hogyan lehet növelni a teljesítményt

A KPI vagyis kulcs teljesítmény mutatók megadják, min érdemes változtatni.

A kulcs teljesítménymutatók, KPI -ok mérése önmagában még nem biztos, hogy teljesítmény vagy egyéb javító hatással jár.

Viszont a KPI mérése nélkül nem tudjuk, hogy hol, milyen beavatkozásra van szükség a teljesítmény javítása érdekében.

Fontosak a KPI mutatók, de önmagában a KPI-ok mérése nem lesz elég ahhoz, hogy egy cég jobban működjön.

Azért fontos, mert

  1. a teljesítmény fontos, mert abból lesznek részeredmények, amikből összeadódik az eredmény
  2. a teljesítménymutatók mérésének és az érintettekkel történő ismertetés hatására, némileg megemelkedik a teljesítmény
  3. a teljesítmény tudatos növelésébe tudunk közvetlenül beavatkozni – talán ez a tényező a legfontosabb a KPI kimutatása szempontjából

De

  1. a teljesítmény önmagában nem mutat eleget, mellette ki kell mutatni az erőforrás ráfordítás és az elért eredmény mértékét is – ezek a hatékonyság kimutatásához kellenek, ezek nélkül lehet, hogy
    1. növekszik a teljesítmény, de romlik a hatékonyság
    2. csökken a teljesítmény, miközben nő a hatékonyság
  2. a kimutatás hatására történő teljesítmény növekedés mértéke, két dologtól fog függeni
    az érintett dolgozók számára, mennyire lesz kínos, a saját teljesítményük számszerűsített adatainak láthatósága
    mennyit tesz lehetővé a meglévő kapacitás – a mérés eredményétől még önmagában semmi nem lesz szebb, jobb, senki sem lesz képzettebb, okosabb
  3. a teljesítmény növeléséhez, biztosítani kell azokat a feltételeket amelyek szükségesek hozzá – ehhez meg kell érteni, mi az ami hiányzik, mi okozza a hibákat, a teljesítménycsökkenést, mi nem elég hatékony, mi szabályozatlan, miben nem tartják be a legjobb módszert

A teljesítmény komplex

Az elszigetelt teljesítménymérés és a javításra irányuló intézkedések, önmagukban is lehetnek javító hatásúak, de ennek mértéke eltörpül amellett, mint amikor az összes érintett részt együtt, összefüggésében kezeljük.

Összefüggő részek

Az összefüggéseket kétféleképpen értelmezhetjük egy nagyobb rendszeren belül, kisebb részek vannak, amin belül még kisebbek…
– cég → részleg → munkakör → feladat …
egy vállalkozás, hasonló szintű, de eltérő funkciójú részekből áll – érdeklődő szerzés, eladás, kiszolgálás, beszerzés, működtetés, pénzügy, cégvezetés …

A cég funkcionális részekből épül fel.
A funkcionális részeknek, részlegeknek, egymással együttműködve kellene dolgozniuk.
Hasonló szintűek, nagyon eltérő szereppel, céllal, tevékenységgel.

A részlegek munkakörökből épülnek fel.
A munkakörök szintén eltérő szereppel, céllal, tevékenységgel jellemezhetők.

Ezeken kívül és belül is vannak folyamatok, projektek, és ezeket is kiszolgáló rendszerek.

Az egész, a részeken keresztül érthető meg és beavatkozni is ezeken keresztül lehet.

A cégek fő funkciói hasonlóak, de mégis nagyon egyediek,
ezért nem lehet konzerv KPI-okat használni.
Cégre kell szabni.

Az egyes részek teljesítménye direkt hatással lesz minden, azzal közvetlen kapcsolatban lévő részre.
Pl. A beszerzés a raktárra, pénzügyre, értékesítésre fejthet ki direkt hatást.

Nagyon eltérő jellegű KPI-ok

Az előzőek alapján, ahhoz, hogy a vállalkozás kulcs teljesítmény mutatóit meg tudjuk határozni, a következő szinteken kell tudnunk KPI-okat meghatározni

  • folyamat
  • projekt
  • munkakör
  • részleg
  • cég szintű rendszer

Ezek más-más jellegű adatok lesznek.

Ezen kívül, ott vannak a funkcionalitás szempontjából nagyon eltérő szempontok.
A marketingnek biztosan mást kell mérni, mint a HR-nek, …

Mindig konkrét területben kell gondolkodnunk és szem előtt kell tartanunk, az összefüggő területeket is.

Az elhatárolás, a KPI-ok meghatározása szempontjából szükséges,
a cég szintű teljesítménynövelés szempontjából káros.

Téged érdekel, hogyan lehet egy cég összteljesítményén javítani?

Egy gyártással foglalkozó KKV. cég szintű teljesítményét 71%-al javítottuk, már a következő szezonban.

Ezzel 700 MFt-ról, 1.200 MFt-ra emelkedett az árbevétel.
A nyereség több mint 10x nagyobb lett ezáltal.

Ezt úgy értük el, hogy a cégen belül több helyen, a funkcionális részlegek, munkakörök, folyamatok, cég szintű rendszerek, sőt még egyes dolgozók egyéni teljesítményét is javítottuk.

A módszer nem csak gyártó cégeknél alkalmazható, hanem kereskedő és szolgáltatással foglalkozó vállalkozások, teljesítmény növekedésének kiváltására is alkalmas.
Cégre kell szabni a KPI és egyéb mutatók kialakítását.

Nézd meg az esettanulmányt!

KKV. cég szintű teljesítménynövelés, KPI-ok használatával
– esettanulmány –

További bejegyzések

A cégvezetői és a középvezetői együttműködés javítása

A cégvezetői és a középvezetői együttműködés javítása

Nagyon eltérően gondolkodnak a cégvezetők és a középvezetők, a középvezetők szerepéről és feladatairól. Ez miatt keletkeznek azok a működési problémák, amelyek a részlegek nem megfelelő belső működéséből és a többi részleggel történő nem megfelelő együttműködésből...

bővebben