Tomán József-munkaköri leírás szervezetfejlesztés hatékonysága

HR PUZZLE
Megfelelő Munkatárs → Minden Munkakörben
ahol mindenki tudja és teszi a dolgát, és könnyű együtt dolgozni

Szintlépés a munkaerő felvétel, betanítás és dolgozói munkavégzés hatékonyságában

Kifordított világ

A vállalkozásokba azért veszünk fel munkatársakat, hogy
- feladatokat végezzenek el, megfelelő mennyiségben és minőségben
- problémákat oldjanak meg, amelyek közben felmerülnek
- több eredményt állítanak elő, mint amibe összeállnak. 

Ennek ellenére, ez a legtöbb esetben ettől messze elmarad.

Látszólag, nem mindenki tud pénzben mérhető eredményt produkálni, mert a munkaköre nem kapcsolódik szorosan, a cég tevékenységéből fakadó termeléshez.
Viszont olyan feladatokat végeznek el, amelyek szükségesek a termelés kiszolgálásához, a vállalkozás működtetéséhez. 
Az ő eredményeik olyan részeredmények, amelyek nélkül, a cég szintű eredmény nem jön létre. 

- A vezetők kitűzik a célokat, megtervezik az elérést biztosító lépéseket, döntenek a szükséges fejlesztésekről, foglalkoznak az emberekkel.
- A menedzserek biztosítják a napi működés gördülékenységét.  Megszervezik a munkavégzés, kontrollálják a haladást és szükség esetén korrigálják a folyamatokat.
- A különböző funkciót ellátó munkakörökben, biztosítják a működtetés feltételeit - beszerzés, könyvelés, adminisztráció, jogi megfelelőség, munkaerő utánpótlás, pénzügyi átláthatóság, dolgozók fejlesztése, erőforrások működőképességének biztosítása, stb.

A nem termelő munkaköröknél a feladatok elvégzésének a hatékonysága fontos.
Mennyi feladatot - milyen minőségben végez el valaki - milyen költségekkel társítva.

Óriási eltérés lehet ugyanabban a munkakörben dolgozó, két különböző ember hatékonyságában. 

A cégnek az az érdeke, hogy minden területen, így a munkaerő foglalkoztatás területén is javítsa a hatékonyságot. 

Vágy és a valóság a munkaerő helyzettel kapcsolatban

Azt várják el a vezetők, hogy a munkatársaik ...

- maradéktalanul töltsék be a munkakörüket
- lelkiismeretesen el akarják végezni a feladatokat
- a változásokra pozitívan kezeljék, fejlődjenek
- pontosak legyenek
- jó munkaidő kihasználás mellett, magas teljesítményt állítsanak elő
- könnyű legyen velük együtt dolgozni, gördülékeny legyen velük a közösségi együttlét
- működjenek együtt másokkal
- a munkakörnek megfelelő legyen, a felelősséghez való viszony
- megbízható, motivált és szorgalmas legyen

Ezzel szemben a munkavállalók, valamilyen mértékben ...

- a munkaköri feladatok elvégzésére alkalmatlanok
- nem akarják maradéktalanul elvégezni a feladataikat
- nem akarnak tanulni, fejlődni  
- az igényszintük nem éri el azt a szintet amit a vezető szeretne, pontatlanok
- a munkaidőben - szándékosan, vagy a feladataik rossz szervezése miatt - alacsony hatékonysággal, alacsony teljesítményt állítanak elő
- kellemetlen, időnként vállalhatatlan viselkedést produkálnak
- a közösségi együttélés során, nincsenek tekintettel másokra, amik konfliktusokhoz vezetnek
- együttműködésre alkalmatlanok, csak azzal vannak jó viszonyban, akikhez kedvük van, a többieket levegőnek nézik, rosszabb esetben lekezelően viselkednek velük
- a felelősség vállalásával és a következmények viselésével kapcsolatos elmaradásaik szembeötlőek, elfogadhatatlanok, károkat okoznak a cég számára
- a megállapodásokat ritkán tartják be pontosan
- motiválatlanok, eseteként lusták, szándékosan kerülik a munkát 

A cég vezetőjének éppen elég, a cég napi működtetésével, a jövővel, célokkal, projektekkel, pénzügyekkel, ügyfélszerzéssel, fejlesztésekkel, hatósági megfeleléssel és még sok minden mással foglalkozni.

Ez mellé, már nem hiányzik nekik, hogy ezek mellett, a dolgozók által kreált problémák is rendszeresen lekössék az energiáikat. 

Ehhez olyan emberekkel akarnak együtt dolgozni, a céget jól működtetni, nagyobb eredményeket elérni, akik ebben támogatják őt?

A vállalkozás jó működéséhez, az eredmények növeléséhez, el kell érni, hogy Minden Munkakörben Megfelelő Munkatárs dolgozzon!

Egy vállalkozó számára, miért fontos erre időt - energiát - pénzt áldozni?

3 nyomós ok, ami miatt megéri, ezzel a témával komolyan foglalkozni.  

Mit akarnak a vállalkozók, menedzserek, vezetők, amelyben személyesen is érintettek ?

1. Élhető munkaidő - tudj a saját dolgoddal foglalkozni, minden nap a feladataid végére érhess, hogy időben haza tudj menni  - minél kevesebb időben kelljen a munkaerővel, a munkavégzéssel, a dolgozókkal kapcsolatos problémákkal foglalkoznod

2. Gördülékeny cégműködés - kevés probléma akassza meg a napjaidat - viszont ha a dolgozók nem végzik jól a munkájukat, akkor 

- akadozó lesz a működés
- időről időre káosz alakul ki
- gyakori lesz a tűzoltás
- hibákat kell kijavítani

Ez a részedről sok beavatkozást igényel, ami mindenki számára több stresszel jár.

3. Az eredmények és pénz vonatkozásában

- magas hatékonyságot, gazdaságos működést, nyereséget, növekedést -  a feladatok elvégzése ne kerüljön többe mint szükséges, a hibák miatt ne kelljen árengedményt, vagy kártérítést adni a rosszul kiszolgált ügyfeleknek
- mérhető munkaköri eredményeket, megérje foglalkoztatni az embereket - ne félgőzzel dolgozó munkavállalókkal kelljen küzdened, akik húzzák az időt, alacsony a teljesítményük
- a lehetőségeket ki tudd aknázni - ne kelljen azért elmenned mellettük, mert azért nincs rá időd, a cégnek pedig erőforrása, mert a belső küzdelem felemészti ezeket
- visszatérő ügyfeleket, akik ajánlják a céget - ne veszíts ügyfelet a nem megfelelő kiszolgálás miatt

NEM az a cél, hogy "csak" el legyenek végezve a feladatok!
Minden vállalkozásnak, az őt érintő élethelyzetekre is folyamatosan megoldást kell találnia:

- növekedésben lévő cégeknek, folyamatosan új, minőségi munkaerőre van szükségük, végrehajtói és vezetői munkakörökhöz is
- a növekedés kiváltásához, arra alkalmas dolgozókat kell találnia, képeznie
- ha valaki vállalkozóként javítani akar a saját életminőségén, akkor ezt támogató munkatársakat kell maga mellett tudnia
- a működés javításának és a magasabb színvonal fenntartásának feltétele, a munkavállalók és munkájuk megszervezésének fejlesztése
- a cég szintű hatékonyságon javítani, eredményeket növelni akaró vállalkozásoknál, a dolgozók teljesítményén is kell javítani

Érj el ugrásszerű fejlődést, a dolgozók teljesítményében!
NE túlhajszolással! NE többlet erőforrás felvételével!
Hanem pontosan megtervezett munkakörbe illesztéssel.

Ehhez két területen kell magasabb szintre emelned a céged:

1. az új dolgozók felvételének eredményességében

- a felvett emberek váljanak be
- gyorsan beilleszkedjenek a cégbe, csoportba, munkakörbe - jól kijöjjenek, egymással, jól tudjanak együttműködni, konfliktusmentes legyen az együttlétük
- mielőbb önállóan tudják végezni a rájuk bízott / általuk vállalt munkakör kötelezettségeit
- elérjék azt a teljesítményszintet, amely meg van határozva

2. meglévő dolgozók eredményességében, hatékonyságában  

- számíthass a munkatársaidra
- minden munkakör, a megfelelő emberekkel fel legyen töltve - minden dolgozó a helyén legyen
- mindenki tudja és tegye a dolgát
- önállóan tudjanak dolgozni
- a munkaidő kihasználtság, legalább 80-85% os szintre kerüljön
- az egyéni teljesítmény, együttműködés, együttélés, kommunikáció, egységesen magas szinten legyen,
- a dolgozói elégedettség lehetővé tegye, hogy a munkatársak fókuszálni tudjanak a munkájukra, ne vonja el figyelmüket a nem megfelelő munkahelyi hangulat, saját maguk munkával kapcsolatos közérzeti és bérezése (lehet, hogy a fizetése rendben van a munkaerő piaci helyzet, az általa betöltött pozíció és elvégzett munka arányában, de ennek ellenére megélhetési gondja vannak, vagy elégedetlen a juttatás nagyságával?)
- a cég szintű eredményeknél, a dolgozók által termelt bevétel és a rájuk fordított költségek, fenntartható arányban jelenjen meg

A vállalkozók és a vezetők - jó munkaerőt akarnak. 

A munkavállalók - jó munkahelyet, munkakört, fizetést, közösséget, főnököt, biztonságot.

A jó munkatársak igényesek - nem csak a bér számít nekik.
Fontos számukra, a cég kifelé mutatott képe, a belső viszonyok, a munkaszervezés, a munkakörök érthetősége, a felállított szabályok, a vezető stílusa, a munkatársak, a munkakörnyezet, a kommunikáció, a hangulat és együttműködés milyensége. 

Van az a szint, ami alá nem akarnak menni, ahol és akikkel már nem akarnak lenni, mert nem fér bele nekik, a saját értékrendjükbe. 


A vállalkozás sikeres működtetésének fontos kérdése a “KIVEL”

A mostani munkatársaid segítik, vagy gátolják, a céljaid elérését?
Termelnek, hozzájárulnak a közös eredményhez, vagy eltartjátok őket és elszívják a cég energiáit?
Milyen ember az, akivel jól tudtok együtt dolgozni, együtt élni, együttműködni, eredményeket elérni, haladni?

Hol tartasz most?

Állandó fejfájást okoz

- a munkaerőhiány
- a fluktuáció miatti munkaerőpótlás
- a bérek emelkedése miatt a költségek folyamatos növekedése
- hogy kezelni kell a nem megfelelő munkavégzésből, együttélésből, viselkedésből és együttműködésből fakadó konfliktusokat?

Miközben

- a teljesítmények nem nőnek
- a cégen belüli hangulat romlik
- néha azt érzed, hogy több a nyűg mint a haszon
- igazából már nem szeretsz annyira bejárni a saját cégedbe dolgozni, mint korábban

Ez egy komplex probléma → tünet → kihívás halmaz.
Ezért, szinte állandó és szinte reménytelen küzdelmet vívsz az eredményért?

A problémákkal való foglalkozás

→  befelé fordítja a figyelmet, ezért  

→  nem veszik észre a lehetőségeket

→  ezáltal, üzletet veszít a cég

Muszáj változást elérned! 
Ehhez meg kell változtatnod valamit. 

Vezetői kihívások - Nálad, miben kellene előre lépni?

Az új munkaerő felvételénél:

1. nehezen találtok megfelelő embereket
2. nem a megfelelőt választjátok ki, ezért
   2.1. hosszú ideig tart a betanításuk
   2.2. nem válnak be
3. nem maradnak ott

A meglévő alkalmazottakkal kapcsolatban:

- úgy érzed nem számíthatsz a munkatársaira - amikor nem vagy jelen, akkor romlik a vevők kiszolgálása, ha nem látod el őket feladatokkal, akkor csak a legszükségesebbeket végzik el, a többi elmarad
- a cég teljesítménye nem javul, a munkaidő kihasználtsága alacsony
- a jól dolgozó, de túlterhelt munkatársak teljesítménye inkább romlik, a kimerültség, fásultság miatt, ami hibákhoz vezet
- a költségek nőnek, egyre többe kerül egy dolgozó, amit már lehet, hogy egyesek nem termelnek ki a munkájukkal
- a cégen belül felütötte a fejét az egymás iránti közömbösség, ellenségesség, klikkesedés, széthúzás
- ingadozik a hangulat és hullámzik a teljesítmény
- váratlan felmondások történnek
- a nem megfelelő teljesítmény és viselkedés miatt, kénytelen vagy végül fegyelmezni, elbocsátani egyeseket, ami a többiekre negatív hatással van
- nincs lehetőség fenntartható bérfejlesztésre, mert az eredmények nem teszik lehetővé
- Te és vezető társaid túlterheltek, sokat kell tüzet oltanotok, ezért nem tudjátok elvégezni a saját menedzseri, vezetői feladataitokat, ennek következtében a munkaszervezés, az összehangolás, az emberek fejlesztése elmarad az optimálistól és a versenytársaktól
- a képzett, jó teljesítményű munkatársakat elcsábítják a versenytársak, vagy inkább más iparágba mennek dolgozni, a nagyobb jövedelemért és a jobb munkakörülmények miatt

A problémák kezelése pénzbe kerül, ami a nyereség rovására megy!
Ezt kezelni kell! Ha figyelmen kívül hagyod, csak akut probléma lesz belőle!

Van, ami Damoklész kardjaként lebeg a fejed felett, ami miatt nem tudsz nyugodtan aludni?

Mi történik, ha nem lépsz előre?

- a növekedő munkaerőköltség miatt, a nyereség csökken, ami odáig fajulhat, hogy elviszi a profit nagy részét
- nem tud növekedni a céged, mert nem lesznek megfelelő emberek, akik elvégezzék a feladatokat
- gyenge csapatod lesz, akikre nem tudsz támaszkodni, széthúznak, alacsony lesz a cég szintű teljesítmény
- sok időt, energiát kell folyamatosan betenned a cégbe, ezért a vállalkozói életed nem tükrözi azt, amilyent szerettél volna elérni, amiért vállalkozó lettél
- a cégtől távozó emberek elviszik a tudást, ezért nulláról kezdheted az új emberek betanítását
- olyan munkaerő kerül be a cégbe, aki ront a helyzeten, ezt későn veszitek észre, ami egy láncolatot idéz elő

Igazából attól kell tartania, hogy a nem megfelelő emberek, ott maradnak a cégedben!

De a legsúlyosabb gond:

Ha nem kezeled, az igazán értékes munkatársaid fognak elmenni a vállalkozásodból!

HR PUZZLE - MESTERKURZUS

Időnként tartok teljeskörű tájékoztatást, csoportos webinár formájában arról, hogy a gyakorlatban, az ügyfeleimnél, milyen lépéseken keresztül fejlesztjük a munkaköri teljesítményt, a megfelelő munkatársak kiválasztásának és betanításának folyamatát.

Ha szeretnél részt venni egy ilyen bemutatón, ahol tömören megmutatom a lényeget, akkor add meg az adataidat az űrlapon, és értesítelek a következő alkalom előtt.  

Hogyan hozható egyensúlyba az, amire a cégnek szüksége van és amire a dolgozók is képesek?

Valójában 3 probléma okozza ezt az egészet
1. mást gondolsz Te és mást gondolnak a dolgozók a munkakörükről

2. a felvételi folyamat során, nem ismeritek meg eléggé a jelentkezőket, ezért rosszul választjátok ki az új munkaerőt

3. nem történik meg, a megfelelő színvonalú betanítás

Mi kell ahhoz, hogy 3 fronton is győzni tudj?
Cég - Kapocs - Ember

Ha a cég tudja, hogy mire van szüksége és mit akar, az ember, adott pillanatban olyan amilyen, akkor a KAPOCS vagyis a munkakör lesz a meghatározó, a megoldás sikerességében.

Tökéletes illeszkedés

precízen körül határolt
munkakörök

a cégbe és a munkakörbe tökéletesen illeszkedő, vagy azzá tehető személyek

a cég, a munkakörök és a dolgozók szempontjából kerek egészet alkotnak

A következő kérdésekre keressük, a jó válaszokat és utána a jó megoldásokat!
- hová, milyen cégbe
- milyen munkakörbe
- milyen az oda illő munkaerő
- hogyan keressük meg és vizsgáljuk az alkalmasságát
- kit válasszunk a jelöltek közül
- hogyan tanítsuk be hatékonyan

A megoldás 3 fő lépése - 3 győzelem

1. FÓKUSZÁLLÍTÁS - ugyanazt tudjátok, értsétek a munkakörökről a dolgozókkal, pontosan ugyanarról szóljon a megállapodás

2. ILLESZKEDÉS - az új jelentkezőket objektív szempontok alapján, ismerd meg annyira a felvételi folyamat során, hogy tökéletesen tisztába legyél azzal, hogy mennyire illeszkedik az illető a cégbe, munkakörbe, hogy a cég számára megfelelő döntést hozhass

3. CSATLAKOZÁS - az új dolgozó munkába állítása és betanítása olyan precízen kialakított integrálási folyamat alapján történjen, amelyet a cégről, munkakörről és a személyes készségeinek pontos megismerésére alapján lett kialakítva

Mind a 3 győzelem elérését, 3-3 gyorsító segíti

Ha ezek alapján úgy gondolod, hogy érdemes lenne letisztázni, hogyan tudnád alkalmazni a HR PUZZLE módszert és milyen mértékű javulást várhatsz a vállalkozásodban, akkor beszéljünk! 

90 nap alatt, megismered, megtanulod, begyakorlod, eredményeket érsz el.

Magyar kis és közepes méretű vállalkozások, cégműködés fejlesztési célú tanácsadási folyamataiban kifejlesztett, gyakorlatban mindenkor eredményesen alkalmazott megoldásokból összeállított és a mindennapi tanácsadás során használt módszertan. 

Milyen vállalkozásoknál érdemes, professzionális szinten ismerni és alkalmazni a módszertant?

Ahol olyan összetett, nehezen megfogható, a cégre nagy hatást gyakorló munkakörök vannak, ahol kimondottan fontos, hogy a benne dolgozó munkatársak nagy hatékonysággal működtessék azt. Sőt helyettesíthetők legyenek.

Vállalkozói élethelyzetek és kihívások megoldásának szempontjából, szintlépéshez segíti azokat akik  

- a cég működését akarják javítani
- eredményeket akarják növelni
- nagyobb átláthatóságot akarnak elérni, a munkakörökben és a benne dolgozó személyeknél
- növekedésben vannak - gyors és hatékony megoldásra van szükségük a munkaerő felvételhez
- növekedni akarnak - megtalálják azokat a személyi és munkaköri hiányosságokat, amelyek akadályozzák a piaci terjeszkedést
- nem elégedettek a valamelyik munkakör, személy illeszkedésével, eredményével
- cserélődnek a munkatársak és kordába akarja tartani ennek gyakoriságát, sebességét
- cserélni kellene embereket, de nem tudja hogyan oldja meg jól, korábban kedvezőtlen tapasztalatok tartják vissza akár attól hogy elküldjön, akár attól, hogy felvegyen egy új dolgozót
- hatékony felvételi és betanítási folyamatot akarnak - gyorsan és egyben pontosan akarják elérni, hogy minden munkakörbe megfelelő munkatárs kerüljön
- a nyereséges működés eléréséhez, a nyereség növeléséhez hatékony munkakörökre van szüksége
- jobban össze akarja hangolni a cég különböző területeit, folyamatait
- a meglévő munkaköröket és dolgozókat felül akarja vizsgálni
- új tevékenységet akar jól indítani, amiben a munkakörök megszervezést és betöltését magas szinten szeretné indítani
- nem értik, hogy miért nem működik jól ez a terület, mit rontanak el, mit gondolnak rosszul, mi hiányzik nekik, ami miatt frusztráltak

Amennyiben szeretnél ugrásszerű javulást elérni,
kérlek jelezd, hogy szeretnél velem beszélni erről!