1 – Ragaszkodj a valósághoz
Tudj
Ne gondolj, higgy, feltételezz – ha mégis, győződj meg róla, hogy mennyire helytálló, amit gondolsz, hiszel, feltételeztél.
Ha nem a valóságból indulsz ki, akkor más alapokra helyeződik a gondolatmenet, az érzékelés, értékelés és reakció.
A vállalkozások működési zavaraival kapcsolatos ösztönös reakció, szinte minden esetben hibás. Nem oldja meg a problémákat, sőt.
A vállalkozás összetett rendszer, amelyben kiszámítható hatást, csak az összes elem közötti kapcsolat és lehetséges hatás valószínűségének ismeretében lehet elérni.
A feltevések, a valósággal nem egyező fikciók, új, képzelt valóságot hoznak létre, amelyek nem egyeznek az igazi valósággal, ezáltal kezelni sem lehet őket megfelelő eredménnyel.
2 – Érteni – tudni – használni
Ezekkel az ismeretekkel sok mindent meg tudsz oldani.
Az eredmény képlete és a megfelelő eredmény létfontosságú feltételei segítenek abban, hogy jó eredményt hozz létre.
Ha valamiért mégsem a megfelelő eredmény jön létre, akkor ezek segítségével kiderítheted, mi hiányzott hozzá, min kell változtatni.
A működési problémákat mindig egy szűk keresztmetszet okozza valahol
- a működési folyamat valamelyik szakaszán – beszerzés, gyártás, marketing, eladás, kiszolgálás, adminisztráció, pénzügy, stb.
- a szűk keresztmetszet, valamilyen eredményhez vagy/és valamilyen cselekvéshez, vagy/és valamilyen erőforráshoz, annak használatához vezethető vissza
Ezek segítségével, akár egyedül is rá tudsz jönni problémák megoldásaira.
A cégműködés fejlesztési módszerekkel, könnyebben, gyorsabban, biztosabban éri el a kívánt pozitív változásokat, és kevesebb próbálkozásra lesz szüksége.
A gyakorlatban fejlesztett megoldásokkal időt és pénzt spórolhatsz, valamint megkímélheted magad egy sor bosszúságtól és kudarctól.
3 – Fejlesztési körülmények
Fejlesztési idő elkülönítése.
Legalább heti 4 órát különíts el előre, a naptáradban. Ha ennél kevesebb időt tudsz csak elkülöníteni, vagy ritkábban, akkor az első fejlesztés a személyes hatékonyság növelése legyen, különben nem fogsz tudni megfelelő tempóban haladni. Így nem lesz befejezve a fejlesztés. Lassú lesz a haladás, nem lesz sikerélmény, idő előtt abbahagyod, vagyis félbemarad az egész.
A Személyes hatékonyságnövelés legfontosabb ismeretei – leggyakrabban előforduló időmenedzselési tételek
Az elkülönített idő olyan időszakra essen, amikor nagyon jól tudsz figyelni és a megszokottól eltérő feladatvégzés sem esik nehezedre.
A hét melyik napja, azon belül melyik napszak alkalmas erre?
Tarts rövid szüneteket.
Több módszer létezik arra, hogyan lehet 3-4 óra fejlesztési időt hatékonyan kihasználni.
Attól függően, hogy mennyi ideig tudsz egybefüggően dolgozni, ahhoz igazítsd a munka / szünet ritmusát.
25-50 perc munka / 5 perc szünet / 25-50 / 5 …
A szünetekben mozogj, szellőztess, menj mosdóba.
Ne kezdj bele semmi másba, ne telefonálj, beszélgess más dolgokról, mert nagyon ki fogsz zökkenni a korábbi ritmusból és témából, így nehéz lesz visszaállnod.
Evés, folyadék
Lehetőleg ne közvetlenül étkezés után, főleg közvetlenül ebéd után kezdj fejleszteni, mert ilyenkor a legalacsonyabb a rendelkezésre álló energia. Az emésztés sok energiát igényel, a teli has elvonja a vért.
Folyamatosan fogyassz folyadékot, lehetőleg jó minőségű szénsavmentes vizet.
Az irodai körülmények olyanok legyenek, amelyek között jól tudsz koncentrálni.
- üres asztal – lehetőleg ne legyen rajta a mindennapos feladataidhoz tartozó iratok
- kényelmes szék
- rend, tisztaság
Eszközök
Minden legyen kéznél, amire szüksége lehet.
Levegő, fény, szag, zaj
Támogasd a szellemi munkavégzést, ne legyen figyelem elvonó tényező.
Normál hőmérséklet, elegendő fény, zajmentes.
Megzavarás kizárása
A munkatársak számára helyezz ki egy “Ne zavarj” feliratot
A telefon legyen kikapcsolva, de legalább lehalkítva.
A számítógépen a különböző értesítések és hangjelzések legyenek lekapcsolva.
Kit vonsz be a munkába?
Minél többen foglalkoznak egy fejlesztési feladat tervezésével, annál lassabban fognak haladni, mert sokféle vélemény lehet.
Ha van asszisztensed, akkor vele együtt gyorsabban haladhatsz, mert amíg ő leírja amit kell, addig Te gondolkodhatsz.
Fontos hogy ne szövegelés, anekdotázás, más dolgok megbeszélése legyen ezekben az fejlesztésre elkülönített időszakokban, hanem hatékony munka.
Minden alkalommal adott célra fókuszálj
Mindig a fejlesztési terv következő lépése legyen elvégezve.
Ez attól függ, milyen fejlesztési célt akarsz elérni.
A fejlesztési irány meghatározása után, tudnod kell a konkrét lépéseket.
Amennyiben nem tudod egyedül meghatároznia a fejlesztési irányt és az ahhoz tartozó lépéseket, kérj cégelemzést.
4 – Problémából megoldás
5 – A fejlesztés iránya
Válassz jól fejlesztési irányt és tarts ki mellette!
Milyen irányba érdemes fejlesztened a vállalkozásod?
Ha cégműködést akarod fejleszteni, akkor figyelembe kell venned a cégedre jellemző növekedési állapotot és a pillanatnyi működési jellemzőket.
- Mi foglalkoztat?
- Mi az elérendő cél?
- Melyik fejlesztési irány segít ennek az elérésében?
- Mik az egymás utáni lépések?
Jelöld ki a megfelelő irányt és koncentrálj a következő lépésre!
- Nézd meg, mire van szükséged és abba tegyél pénzt, időt, energiát! Minden mást zárj ki.
- Ne menj olyan rendezvényre, ne nézz olyan lehetőségeket amely nem a választott irányhoz kapcsolódik.
- Zárj le minden függő ügyet, végezz feladatnagytakarítást, mielőtt belekezdesz egy új fejlesztésbe.
- Úgysem tudsz több fejlesztési irányra figyelni egyszerre, ne legyen egy újabb megkezdett és félbehagyott projekt.
6 – A módszer
Miben különböznek a módszerek?
1, elmélet, könyv, előadás – ha egy fejlesztési módszer nem elég gyakorlatias, és sem az elméletet, sem a felsorolt példákat nem tudod átültetni saját helyzetedre akkor nagyon alacsony a hatásfok. Viszonylag sokan képezik magukat, mégis nagyon alacsony a pozitív változás náluk
2, külföldi vagy magyar – a külföldi oktatóanyagok ritkán használhatók magyar körülmények közt.
3, egymásra épülő megoldások – az ötletszerű fejlesztés, ha azt a módszert használod ami éppen eléd kerül, ritkán illeszkedik egymáshoz, épül egymásra. Célszerű, egymásra épülő lépésekből kialakított komplett rendszereket követni a fejlesztés során.
4, a problémák pontos helyének meghatározása elengedhetetlen a megoldásukhoz – a működési problémák nyolc különböző szinten alakulhatnak ki. Mindegyik szintet a megfelelő módon kezelve lehet megszüntetni őket.
Lehetőleg egy forrás legyen, amiből a cégműködés fejlesztése történik
A különböző helyekről, szakértőktől összeszedett információk, nem egy gondolatmenetet követnek.
Nem egy rendszerbe tartoznak. Nem illeszkednek egymáshoz.
Egyébként is nehéz a régi, saját gondolatmenetet megváltoztatni, s ha ez nem szisztematikus információkra épül, akkor soha nem fog kialakulni egy határozott irányvonal.
Így végül nem lesz olyan rendszer, amit el tudsz fogadni, majd követni.
Válassz, EGY rendszer szintű tudásra és tapasztalatra épülő fejlesztési módszert, és amíg abból nem szedted ki azt, amit lehet, addig CSAK abból meríts.
Milyen fejlesztési rendszer szolgálja ezt a törekvést?
Hogyan találod meg, és miről ismeri fel?
Aki különböző forrásból származó módszereket vegyít, az egymásnak ellentmondó információkkal is találkozhat
7 – Fejlesztési forma
Válassz ki a célnak megfelelő, és az általad kivitelezhető fejlesztési formát!
Első forma – Önállóan történő cégműködés fejlesztés
Két szempont határozza meg, kinél jöhet számításba ez a megoldási forma
Akinek nincs lehetősége más szintű fejlesztési formát igénybe venni
Jellemzően, az önálló fejlesztést támogató formájú megoldások, a legolcsóbbak.
Így ezek, azok számára is elérhető, akiknek korlátozottak a pénzügyi erőforrásaik.
Akik távol laknak azoktól az oktatási centrumoktól, ahol elsajátíthatnák a változtatáshoz szükséges tudást, meg kell próbálniuk az önálló fejlesztést.
Azoknál támogatja leginkább a pozitív változások elérését, akik
- elegendő időt tudnak rászánni a megértésre
- saját tanulási módszerükkel fel tudják dolgozni a rendelkezésre álló anyagokat
- fegyelmezettek és betartják a tanulásra, fejlesztésre szánt időt
- külső kényszer nélkül is képesek a tanultak gyakorlati bevezetésére
Legjellemzőbb önálló fejlesztési formák – digitális, vagy fizikai kivitel
- könyvek
- hangfelvételek
- infotermékek – a téma által szükséges formák kombinációja
– előadás hang, videó felvétele
– leírt előadási anyag
– diák, táblázatok, sablonok, csekklisták, munkafüzetek
Ha nem vagy rákényszerítve, vagy nem vagy elég fegyelmezett, akkor az önálló fejlesztési forma nem fogja támogatni a kívánt eredmény elérését!
Második forma – Élő elméleti képzés
Ilyen, a teremben folyó előadásokon, és a weben keresztül való részvétel.
Az előadások témáinak és előadóinak száma adja meg, hogy mennyire fókuszált, célirányos a tematika.
Az előadásokra szánt idő pedig azt, hogy mennyire mélyen lehetséges a gondolatok kifejtése.
Lehetnek az előadások, megoldást támogató, vagy bemutató jellegűek.
Elérhető előadási célok, az előadók és témák számának függvényében:
- egy előadó – egy téma: egy gondolatmenet, a probléma és a megoldás mélyebb feltárására
- egy előadó – több téma: kisebb egységek megismertetésére, az előadó megoldásainak bemutatására alkalmas, rendszerek megértése is lehetséges
- több előadó – egy téma: célja, ugyanannak a problémakörnek a megoldására, több lehetséges gondolatmenet, módszer, megismertetése, különböző nézőpontokból, tapasztalati háttérből
- több előadó több – több téma: az eladók és megoldásaik bemutatására irányulhat, nem ad mély megértés, inkább csak érdeklődés felkeltésre és az újdonságok megismerésére irányulhat
Mielőtt részt veszel egy előadáson, érdemes megnézned, milyen témában, milyen céllal szervezik azt, és megvizsgálni, hogy ez milyen mértékben támogatja a Te fejlesztési törekvéseidet!
Harmadik forma – Gyakorlati megvalósítást támogató kiscsoportos foglalkozások
Akkor célszerű ilyen megoldást választani, amikor
- tréning: valamilyen készség elsajátításához szükség van a gyakorlásra, és külső visszajelzésre
- megvalósító nap: valamilyen gyakorlati fejlesztés megvalósítását, nagyrészt önállóan akarja valaki végezni, és ehhez
– szüksége van, az elakadásokon való átlendüléshez, azonnali segítségre
– nem tud otthon, a munkahelyén olyan körülményeket biztosítani, amelyek lehetővé teszik a hatékony gondolkodást, rendszerek kidolgozását
– olyan környezetben akar lenni, ahol másokkal együtt, a hasonló problémáik megoldásával vannak elfoglalva, mert ez lelkesíti - tanfolyam: nagyobb terjedelmű fejlesztés elvégzése esetén, folyamatos támogatás és fejlesztéshez szükséges környezet biztosítva
Az ebbe a formába tartozó megoldások, jellemzően többe kerülnek, mint az előadások, vagy önálló fejlesztést támogató megoldások, mert nagyobb odafigyelést igényel a szervező részéről.
Egyszerre kevesebb emberrel, céggel, problémával lehet foglalkozni.
Viszont sokkal mélyebb megértés, megvalósulás történhet meg, mint az előzőeknél.
Negyedik forma – Egyéni fejlesztési megoldások
Tanácsadás és coaching – jellemzően ezek a legdrágább megoldási formák.
Azoknak való, akik egyrészt meg tudják fizetni és meg is térül számukra ennek a költségei, másrészt más formában képtelenek (pl. időben) elérni a kívánt eredményeket.
Ennek is többféle változata van
- Coaching típusú támogatás. Laza együttműködés. Akkor alkalmazható, ha a támogatott félnek kellő tudása, és meglehetősen határozott elképzelése van a fejlesztést illetően, és szeretné valakivel megbeszélni az elképzeléseit. Ill. ha meglehetősen erőteljes személyiség, akivel csak ez a változat működhet.
- Rapid, vagy gyors tanácsadás. Egy jól körülhatárolt cél elérésére irányul. Néhány nap alatt (5-10) koncentrált fejlesztéssel elérhető a cél.
- Klasszikus tanácsadás. Összetett helyzet megoldásánál nem becsülhető fel pontosan a ráfordított idő. A célok eléréséhez meg lehet határozni az elvégzendő feladatokat, de azok kivitelezését sok minden befolyásolja.
– probléma milyensége, mélysége, kiterjedtsége
– cég létszáma
– munkaerő pótlás nehézségei
– belső viszonyok és állapotok
– résztvevő vezető és dolgozók tanulási képessége és sebessége
– ismerős, rokon, barát, házastárs, szülő, gyerek jelenléte a cégben
– sürgősség, időfaktor, határidő
– ráfordítható erőforrások, ezek eltérése területenként – idő, pénz, energia
– segítők mennyisége, minősége
– vezető állapota, szándéka, képességei, vérmérséklete, döntési képessége, sebessége, kommunikációs képessége,
– adminisztrációs képesség és rendszer állapota
– számítógépes és szoftver ellátottság, ezek használata
– szervezet egészségi állapota
– párhuzamosan futó nagyobb léptékű projektek
– korábbi kedvezőtlen tapasztalatok, bizalom a fejlesztés irányítójával kapcsolatban - Interim menedzsment típusú tanácsadás. A tanácsadó, célzott területen elfoglal egy vezetői munkakört, betölt egy szerepet és a hozzá tartozó területet a megállapodott szintre fejleszti. Gondoskodik a rendszer kialakításáról, bevezetéséről. Később biztosítja a saját utódlásához szükséges körülményeket, és átadja a részleg vezetését.
- Teljes egészében a megrendelő helyett elvégzett fejlesztés. Időnként előfordul, hogy a vállalkozás vezetője olyan mértékben elfoglalt, hogy nincs ideje, affinitása foglalkozni a fejlesztéssel. Biztosítja a szükséges erőforrásokat, segítőket, és kész eredményt kér. Ez esetben használható, bevezetett rendszert kap.
Egy megrendelő, egy megbízott tanácsadó.
Ezekre a formájú megoldásokra, az 1/1 felállás jellemző.
Rendkívül hatékony megoldások, ha a megfelelő irányba indulnak el és megfelelő módszer segítségével haladnak.
Megfontolandó szempont a tanácsadó, coach kiválasztásához
Amelyik fejlesztési rendszerben, vannak megvásárolható megoldások, annál nem okoz problémát a tanácsadási folyamat befejezése.
A tudás, elérhető a megrendelő számára, a későbbiekben is.
Ahol ez nem megoldott, ott a tanácsadótól nem mernek leszakadni.
Ha véget ér a fejlesztési folyamat, a megrendelő, nem tud önállóan semmit sem tenni.
A cégre szabott megoldások a leghatékonyabbak.
Ezeknél a megfizethetőség és megtérülés van a fókuszban.
A rosszul megválasztott fejlesztési forma, megnehezíti, sőt meg is akadályozhatja, a kívánt eredmény elérését.
8 – Külső szem
Aminek a megoldásában megakad az ember, ahhoz érdemes külső segítséget kérni
Sokszor történik a következő
Vannak olyan kérdések, dilemmák, helyzetek, amikor a vállalkozó bármennyit töri is a fejét, nem jut olyan eredményre, ami elfogadható lenne a számára.
Az aggodalmakkal és hiedelmekkel általában nem tud mit kezdeni az ember, ha saját magáról van szó és képes heteken, hónapokon keresztül gyötrődni valami miatt.
Több hetes szenvedés eltűnhet, dilemma feloldódhat akár 10 perc alatt
Az egyik ügyfelem, egy nagy beruházás emelkedő költségei miatt szenvedett, már több mint két hete.
Tudja, hogy bármikor megkérdezhet, de erre valamiért nem tért ki.
Utólag azt mondta, azért nem kérdezett, mert úgy gondolta, ezzel úgy sem tudtam volna mit kezdeni.
Igen, valóban azzal utólag már nem sok mindent lehet kezdeni, ha olyan költségek kerülnek elő a költségvetésben, amelyeket nem tervezték be és menet közben óriási tételekről derül ki, hogy tervezni kellett volna velük.
Hogyan lehet egy ilyen helyzetben mégis segíteni?
Nem a problémára, hanem a megoldásra kell irányítani a figyelmet.
A külső szem, egy a probléma megoldásában jártas személy, aki
- más, akár több szempontból is képes ránézni, megvizsgálni a helyzetet
- más tudása, gondolatai, észjárása van
- rendelkezik a megoldáshoz szükséges információval
- érzelmileg nem érintett az adott helyzetben
Nem mindig van, kivel megbeszélni, amit szeretnénk, mert
- nem tartozik a munkatársaidra, beosztottaidra
- nem akarod, nem tudod megbeszélni a családtagjaiddal
- az üzlettársaidat sem akarod nyomasztani, mert meg akarsz felelni a cégben betöltött saját szerepednek
- a barátaid nincsenek olyan helyzetben, hogy a meghallgatáson kívül segíteni tudnának
Vannak különböző üzleti csoportok, ahol valamilyen rendszerességgel találkoznak cégvezetők.
Itt sokszor alakul ki olyan bizalmi viszony, amin keresztül segíthet valaki csoporton belül, azoknak a kérdéseknek a megoldásában, amelyen valahogy már átjutott.
Azonban biztosan vannak olyan kérdések, amelyekhez nincs megfelelő szaktudás, jártasság, vagy nem akarod kiteregetni azok előtt a problémáit, akivel más a viszonyod.
A problémák megmutatása gyengítheti az üzleti kapcsolatokat, hátrányba hozhatja azt aki feltárja, a más céllal létrejött kapcsolatokban.
Ha az ismerősök között nincs kivel megbeszélni, akkor egy külső, a területen jártas szaktanácsadó, valószínűleg egészen kevés információból nagy előrelépéshez tud segíteni.
Ha nincs kivel érdemben megbeszélni a problémáit, kihívásait, akkor bátran vedd fel a kapcsolatot velem
Részemről mindenre vonatkozik a titoktartás.
2008 óta 150+ cégben segítettem működési és munkatársi problémák megoldásában.
2023-ig, több mint 15.000 órát töltöttem ügyfelekkel a rendszereik hatékonyabbá tételében, személyes hatékonyságuk növelésében.
Egy-egy vállalkozóval, cégvezetővel rendszeresen 100-200 órát töltök, de volt már példa 400 és 800 órát meghaladó tanácsadásra is.
Ezekben a kapcsolatokban olyan mélységekben dolgozunk, amiben hatalmas tapasztalat halmozódik fel.
Rengeteg problémát láttam, segítettem megoldani.
Azokhoz a kihívásokhoz, amelyekkel találkoztam, folyamatosan dokumentáltam a megoldáshoz vezető módszereket.
(Amihez van kidolgozott módszertan, azt használjuk a mindennapos tanácsadás során. Ezek egy része önállóan is használható szinten van kifejlesztve)
Valószínűleg van megoldás azokra témákra, amelyek fékezik a haladásodat.