Delegálás

A hatékony feladatkiadás titkai

Ami nem hiányozhat egy jó vezető eszköztárából: a delegálás

A delegálás az egyik legfontosabb dolog egy szervezet életében, hiszen ha a feladatok kiosztása nem elég hatékony, az rányomja a bélyegét az egész vállalat eredményességére.

Mégis, sok vezető szembesül azzal, hogy hiába delegálja a feladatokat, hiába gondolja úgy, hogy pontosan és részletesen elmondta az alkalmazottaknak, hogy mit vár tőlük, mégsem azt és úgy csinálják, ami és ahogyan delegálásra került.

Kinek a felelőssége, ha a delegálás nem eredményes?

Kettőn áll a vásár – tartja a mondás. Ez ebben az esetben is igaz, hiszen hiába delegál jól a vezető, ha az alkalmazott nem érti, mivel bízzák meg, és fordítva is igaz: hiába törekszik rá a dolgozó, hogy megértse a rábízott feladatot, és legjobb tudása szerint el is végezze azt, ha a feladatkiadás nem megfelelően történik.

Ezért egy cégvezetőnek

  • meg kell tanulnia úgy delegálni, hogy a dolgozók tudják, mit kell tenniük,
  • a dolgozók önállóságát növelnie kell,
  • minden feltételt meg kell teremtenie ahhoz, hogy az általa delegált feladatok elvégezhetőek legyenek,
  • olyan munkahelyi légkört kell teremtenie, amelyben a dolgozók fel merik tenni a feladatvégzés mikéntjével kapcsolatos kérdéseiket,
  • ügyelnie kell arra, hogy minden feladat határidőre, pontosan legyen elvégezve.

12 delegálási hiba, amelyet soha ne kövessen el!

  1. A vezető a feladatot annak adja ki, akit először meglát.
  2. A feladatot nem rögzítik írásban, csak szóban hangzik el.
  3. A vezető nem kér visszajelzést alkalmazottjától arra vonatkozóan, hogy valóban megértette a feladatot.
  4. Túlméretezett feladat: a feladatot nem az a személy kapja, aki alkalmas lenne annak elvégzésére.
  5. Ugyanaz a kolléga egyszerre több feladatot is kap annak ellenére, hogy a képességei nem teszik lehetővé mindegyik feladat egyforma hatékonysággal történő elvégzését.
  6. Nem ismert az adott feladat prioritása, így a dolgozó nincs tisztában azzal, hogy milyen rangsor szerint végezze munkáját.
  7. Az alkalmazott nem tudja, hogy milyen határidőre kell készen lennie az adott feladattal.
  8. A feladat megfogalmazása túl általános.
  9. A vezető váratlanul hívja fel az alkalmazottat, és telefonon keresztül, nagy vonalakban tudatja vele, hogy mit is kellene csinálnia.
  10. A vezető olyan alkalmazottól várja a feladat hatékony teljesítését, aki nincs betanítva erre.
  11. A dolgozó számára nem ismertek a szükséges feltételek vagy adatok a feladat végrehajtásához.
  12. Feladatkiadás előtt nem gondolja át elég alaposan a vezető a feladatot.

A delegálás lehet jó, rossz vagy hiányos…

… kizárólag Önön múlik, hogy melyik táborhoz tartozik. Némi energiaráfordítással el lehet jutni a rossz vagy hiányos feladatkiadástól a  delegálásig. Ez persze időt és energiát követel meg Öntől, valamint arra is szükség lesz, hogy a beosztottjai alkalmazkodni tudjanak az új módszerekhez.
A befektetés megtérül, és az új alapelvek meghozzák gyümölcsüket: a dolgozók hatékonyabb munkavégzését és a vállalkozás eredményesebb működését.
Ehhez kiváló segítséget nyújt Önnek az „Így add ki, hogy teljesítsék!” oktatócsomag, amely mások által eredményesen alkalmazott módszereket tár Ön elé!

Amennyiben Ön is érzi annak hátrányait, hogy nem kellőképpen gördülékenyen mennek a dolgok vállalkozásában, és úgy gondolja, hogy nem tökéletes cégében a delegálás, úgy ne habozzon, rendelje meg az oktatócsomagot