A munkakör létrehozásának legfontosabb elvei

Amikor munkaköröket hozunk létre, akkor a következő szempontokat célszerű szem előtt tartani

1, A munkakörhöz, feladatkörhöz, feladathoz rendeljük az embert és nem az emberhez a munkakört, feladatkört, feladatot. Ha emberek egyéni képességeire építünk, akkor nehéz lesz helyettesíteni őket. Mások vagy be tudják tölteni, vagy nem, a személyre szabott munkaköröket. Ez a növekedést is akadályozhatja.

2, Ha feladathoz, feladatkörhöz, munkakörhöz rendeljük az embert, akkor láthatjuk,

  • mi van meg a dolgozóban ahhoz, hogy maradéktalanul be tudja tölteni a munkakört
  • mi hiányzik belőle, ami kellene a munkakör betöltéséhez
    • ez a hiányzó képesség, készség, jártasság pótolható, mennyi időt igényel, mivel jár, mennyibe kerül – fejlesztjük, elfogadható ráfordítással fel tudjuk hozni a kívánt szintre, vagy
    • nem lehet pótolni, nincs rá idő, pénz, nem engedhetjük meg magunknak, nem gazdaságos a pótlása – ezért nem alkalmazzuk az illetőt (tovább), esetleg szétbontjuk a munkakörét, csak azt hagyva nála aminek képes eleget tenni.

3, A cég összes munkakörének kialakításához át kell látnunk az összes feladatot, ehhez pedig az összes folyamatot (értékteremtő, ezt kiszolgáló, vállalkozás jellegből fakadó, fejlesztési) és projektet (működési, fejlesztési).


Nem jó a munkakörök kialakítása, ha az alábbi tételek valamelyike fennáll

  • Hiányzik valamilyen munkakör a cégből, ami egyébként szükséges a gördülékeny és fenntartható működéshez.
  • Megvan minden munkakör, de bizonyos funkciónak nem tesznek mégsem eleget egyik munkakörben sem. Nem végeznek el sehol bizonyos feladatot- Pl. gyakori hiány a jó munkaszervezés, fejlesztési felelős, érdeklődő szerzést biztosító marketing, értéket nyújtó eladás, pénzügyi átláthatóságot biztosító adatgyűjtés és feldolgozás, stb.
  • A munkakörökkel nem jól vannak a összekapcsolva, a felelősségi és feladatkörökkel. Nem jól vannak csoportosítva, hozzárendelve.
    Nagyon eltérő képességet igénylő feladatkörök és feladatok kerülnek egy munkakörbe, ezáltal nehezítik a mindennapi munkavégzést, a helyettesíthetőséget és növekedés emberi feltételeinek biztosítását.
  • Nagyon eltérő munkakörülményeket igénylő feladatok kerülnek egy munkakörbe, ezzel meghosszabbítva a feladatok közti váltás idejét, megnövelve a megzavarást, a hibázási lehetőséget, csökkentve a pontosságot és a teljesítményt.
  • Nem megfelelő személyt rendelnek a munkakörhöz, aki nem tudja/akarja megtanulni, maradéktalanul betölteni a munkakört.
  • Nem jól van összekapcsolva a munkakörrel az a személy, akitől annak betöltését várjuk

Tudni akarja, hogy hogyan alkalmazza ezeket az elveket a gyakorlatban?

Ebben segít a munkaköri minimum létrehozása. Ez mit jelent a valóságban?

Ismerje meg!